Hobby Trade Mz med varm hvide lanterner
Hobby Trade Me med varmhvide lanterner
Ombygning af Mehano T290, DB BR 216 til AC
Roco slæbesko på MEHANO SD 35, SD 40 og FP 45
Mountain C & O Koblingsproblemer
Data / filer fra dk.fritid.jernbaner.model
Heljan MX og MY med Hobby Trade AC hjul
Ældre Märklin vogne og HAMO / DC-hjul
Märklin har en reservedel nr. 302660, som gør det muligt at montere en kobling med NEM-skakt f.eks. Märklins kortkobling. Da lokomotivet ikke har KK-Kulisse bliver det dog ikke til en kortkobling af den grund.
Lima's gamle B-vogne er ikke ligefrem kortkoblede. Dette kan afhælpes med en kniv, noget Araldit Epoxylim og et par Symoba kortkoblingskulisser.
Koblingsdelene og den tværgående afstiver på bogien mod enden af vognen afskæres og en Symoba koblingskulisse limes på bunden af vognen med Araldit Epoxy 2-komponent lim.
Mehano T290, DB BR 216 kan ombygges til AC, idet bogiebunden er forberedt til slæbesko, på følgende vis:
De fire skruer i bunden af tanken holder overdelen fast på underdelen. Skru dem ud, og tag overdelen af.
Bunden af den ene bogie tages af ved at lirke enden mod midten fri af hakket i bogien.
På en Mehano Thalys eller en Roco 50 mm slæbesko fjernes isoleringspladen ved at løsne holdefligene.
Slæbeskoen monteres på den aftage bogiebund i de dertil indrettede huller, og slæbeskoens flige bøjes på plads på bagsiden.
I bogien files en lille revne til ledningen fra slæbeskoen.
Bogiebunden monteres igen.
Ledningen føres op gennem vognbunden, og lokomotivet vendes om.
Dekoder:
Alle forbindelser til printet midt i lokomotivet loddes af. De to drosselspoler på bagsiden af printet loddes ligeledes af.
Printet skrues af.
De fire forbindelser fra hjulene loddes sammen med dekoderens eller den elektroniske omskifters forbindelse til strømoptag fra hjul.
Ledningen fra slæbeskoen loddes sammen med ledningen fra dekoder eller elektronisk omskifter.
Drosselspolerne loddes til forbindelserne til motor,
den anden side af drosselspolen loddes til motortilslutningerne fra dekoder
eller elektronisk omskifter.
Anvender du elektronisk omskifter skal lyset loddes på de to tilslutninger,
idet du skal huske at krydse tilslutningerne, så lyset skifter korrekt.
Ved anvendelse af dekoder, skal lyset loddes til dekoderens lysudgange. Bemærk, at der lyset er diodelys, så tilslutningen skal vende korrekt +/-, ellers kommer der ikke lys! Lysets stel loddes til dekoderens stel.
Test ... når det virker, kan du igen samle lokomotivet. Særligt lyset kan drille, så du skal bytte om på ledningerne, for at få det til at lyse/skifte korrekt.
Elektronisk omskifter AC -> DC:
Forbindelserne fra hjulene til printet midt i lokomotivet loddes af.
De fire forbindelser fra hjulene loddes sammen med den elektroniske omskifters forbindelse til strømoptag fra hjul.
Ledningen fra slæbeskoen loddes sammen med ledningen fra den elektroniske omskifter til slæbesko.
Motortilslutningerne fra den elektroniske omskifter loddes til printets to hjul-tilslutninger ene ende i stedet for tilslutningerne fra hjul.
Test ... når det virker, kan du igen samle lokomotivet. Særligt lyset kan drille, så du skal bytte om på ledningerne, for at få det til at lyse/skifte korrekt.
NB! Husk at isolere lodningerne, det gøres bedst med krympefix.
NB! Det er i almindelighed en rigtig god idé at anvende ESU eller Uhlenbrocks NEM-hunstik i stedet for at lodde dekoderen direkte på, så kan du senere skifte dekoder uden lodning!
Den slæbesko MEHANO anvender på Thalys har den ulempe, at den tydeligt kan høres på Märklins M og C spor.
Roco's støjsvage slæbesko kan monteres på såvel dummy som motorvogn. Det kræver dog en smule fræsearbejde.
Der er lige nok plads under disse lokomotiver til at montere den korte version af Roco's støjsvage slæbesko. Slæbeskoen monteres på samme måde som MEHANO's originale slæbesko (som er en Roco), d.v.s. uden montageplade.
På små radier er der en risiko for, at koblingen på Blue Tiger ikke går tilbage i midterstilling, men sætter sig i yderstilling.
Problemet løses ved at afmontere koblingen og slibe den V-formede del af koblingsarmen, så materialet reduceres med 0,2 til 0,3 mm. Der kan også være en smule grater, der slibes glatte. Efterfølgende smøres med en smule olie.
Koblingen på tenderen kan med fordel sænkes en smule ved at indsætte en afstandsskive på 1,2 mm mellem tenderbund og kobling.
Download et freeware program til at finde modstandes værdi i forhold til farvekoderne. Tast her for download.
Oversigt og farveskema over modstandes værdi, finder du her som PDF-fil.
En del Klein 364DK B Sgns Vekselladsvogn med Skandi veksellad Epoke IV ender i buet "bananform" p.g.a. spændinger i det metal, der er anvendt til sprængværket på vognen. Man kan alligevel få en brugbar vogn ud af den.
Fjern sprængværket og klip eller skær en metalplade (210 x 28 x 1 mm) og lim den på som overdel på vognen. Jeg har anvendt Araldit 2 komponent epoxy, så det ikke kun er fladerne, der lime sammen.
Veksellad er sat fast med klæbepuder!
Dette tip har jeg modtaget fra Preben Schliemann:
Senest har jeg imidlertid fundet ud af, at på Heljan MX, MY samt MY 1201/02 kan man uden videre skifte hjulene ud med AC-hjul fra HobbyTrade. Det drejer sig om hjulene til deres ME, og som har reservedelsnummer 92002. Selv om hjulenes "pladedel" er af plastik passer metaldelen alligevel til strømoptaget på boggien.
Hermed opnår man dels, at lokomotivet ikke afsporer, men også at trækraften øges væsentligt, idet hjulene er forsynet med friktionsringe.
Lidt orangerød pærefarve på LED (Lysdioderne) giver et varm hvidt lys. Billedet nedenfor til venstre af Hobbytrade DSB Mz 1448 er som leveret fra fabrikken. Hobbytrade DSB Mz 1459 er ændret med pærefarve. Forskellen er jo markant.
Klik for at se billedet i stort.
Hobby Trade Me med varmhvide lanterner
Hobbytrade DSB ME kan med fordel monteres med nye LED. Der skal anvendes 4 stk. 3 mm varm hvid lysdiode. Til venstre ses ME 1501 med nye lysdioder og til højre ME 1509 med de originale hvide med blåt skær.
© 1998 - 2016 Peter Topp Engelsted Jonasen |